Fra 2012 til 2024 voksede Vejle Bys befolkning med 11.091 personer svarende til 17 %. Dermed står Vejle by for den største del af kommunens nettobefolkningstilvækst. I samme periode er der opført 4311 boliger.
Tilflytterne sætter især pris på den centrale beliggenhed i forhold til infrastruktur, det gode handelsmiljø, naturen og nærheden til vandet. Beskrivelse og mål for Vejle er opdelt i 6 bydele: Vejle Midtby, Mølholm/Vinding, Søndermarken, Hover/Grejsdalen, Nørremarken, Bredballe/Lysholt.
Vejle Midtby
Vejle Midtby afgrænses af bakkerne mod syd og nord, fjorden mod øst og Vejle Ådalen mod vest. Vejle Midtby er hovedcenter for detailhandel, privat og offentlig service, og den fungerer som kulturcenter for kommunen og omegnen.
Planer og visioner
I Vejle har vi gennem mange år fokuseret på at udvikle en levende og attraktiv midtby. Flere gange er Vejle kåret til Danmarks bedste handelsby og undersøgelser viser, at bymidten er blevet en destination på linje med andre oplevelses- og kulturtilbud i området.
Vejle er kendt for sin smukke natur og for sit arbejde med at koncentrere særligt oplevelser og butikker i bykernen frem for i centre udenfor bymidten. Formålet er at sikre synergi og byliv i en skala, der svarer til en langt større by. Strategien har kun kunne lade sig gøre, fordi der har været en vedholdenhed og opbakning til dels at fastholde de væsentligste principper, og dels at udvikle midtbyen og foretage langsigtede, strategiske investeringer.
Sammen med cityforening, butikker, ejendomsejere, foreninger og mange andre skaber vi et utal af oplevelser og events. Samarbejdet er vores styrke og skaber byoplevelser året rundt.
Med Midtbyvision kigger vi frem og sætter nye visionære og ambitiøse mål for udviklingen af Vejle Midtby.
Vi ønsker at skabe en levende midtby. En grøn mikropol. En by der fungerer både som handelssted, bosted og mødested. Vi vil udvikle en levende midtby, der er koncentreret, oplevelsesrig og mangfoldig. En midtby, hvor livet, arkitekturen, naturen, kulturen og fællesskabet vil give dig lyst til at blive. Eller komme igen. Vi vil skabe en resilient og grøn mikropol i international klasse. En midtby, der er en attraktion i sig selv.
Det gør vi bl.a. ved at udvikle en ny grøn bydel ”Ny Rosborg”, investere i nyt bibliotek og kulturhus, lave byrumsforsøg ved Søndertorv, udvikle Flegmade og Gammelhavn med nye boliger, butikker og erhverv, etablere nyt P-hus Cronhammar, udvikling af fjordbyen, tiltrække nye uddannelsesinstitutioner og tiltrække store events som Tour de France og DGI-landsstævne mm.
Målene er, at flertallet oplever, at midtbyen har et godt butiksmix med mange specialbutikker og et hyggeligt café- og restaurationsliv, der gør, at byen opleves levende både dag og aften. At flertallet oplever, at midtbyen tilbyder et attraktivt og varieret boligtilbud med høj bokvalitet og med forskellige boligtyper, boformer og prislejer for alle. Samt at flertallet oplever Vejle Midtby som en attraktion i sig selv. Hvor kvaliteten i de fysiske rammer understøtter det levede liv og inspirerer til ophold og aktivitet.
Havnen
Vejle Erhvervshavn er en kommunal selvstyrehavn. Erhvervshavnen betjener kommunens virksomheder med import/eksport af råstoffer m.m. Erhvervshavnen er koblet op på vejnettet og jernbanenettet og der omsættes årligt ca. 900.000 tons med skib og jernbane.
Byrådet har i 2018 vedtaget en ejerstrategi for Vejle Erhvervshavn, og der arbejdes på at realisere denne i samarbejde med bestyrelsen for Vejle Erhvervshavn. Vejle Erhvervshavn drives på et forretningsmæssigt grundlag og arbejder for at tiltrække nye aktiviteter, gennem service og tilbud om tidssvarende havnefaciliteter. Vejle Erhvervshavn arbejder for videreudvikling af kajanlæg, spor og veje, for bedst mulig udnyttelse for havnens virksomheder, der har brug for omlastning mellem transportformer.
Ejerstrategien og ønsket om videreudvikling og investering i erhvervshavnens servicefaciliteter indebærer, at aktiviteterne over en årrække samles på Sydkajen, mens Nordkajen omdannes til by- og centerfunktioner. På Sydkajen fokuseres der på forbedring af infrastrukturen, herunder trafikal sammenhæng med havneruten og etablering af et nyt jernbanespor, samt nødvendig klimasikring i henhold til Vejle Kommunes Risikostyringsplan.
På Nordkajen ønskes udviklet byfunktioner såsom uddannelsesinstitutioner, kontorerhverv, restauranter, hoteller, boliger og offentlige formål i det omfang, det kan indpasses i forhold til de fortsatte havneaktiviteter på Sydkajen.
Mobilitet
Vi ønsker at sikre den bedst mulige fremkommelighed for alle - at skabe en fremtidssikret mobilitet på tværs af transportformer, alt imens befolkningstallet er i hastig vækst.
I Mobilitetsplan 2018-2030 - et visionskatalog, præsenteres en række principper og projekter for udviklingen af mobiliteten i Vejle by.
En række kryds og strækninger på Ring 2 skal ombygges og forbedres, men den helt store forandring finder sted på strækningen mellem Horsensvej og Ibæk Strandvej - også kaldet Havneruten. Denne vej skal udbygges fra to til fire spor flere steder, så den også i fremtiden kan afvikle den stigende trafik mellem nord og syd samt trafikken fra de mange tilsluttende veje. Vejen skal desuden understøtte bosætning på dele af Nordhavnen og betjene den aktive erhvervshavn i Vejle.
Den kommende nye ringvej skal forbedre og fremtidssikre mobiliteten i Vejle. Men den og de to øvrige ringforbindelser skaber ikke god fremkommelighed alene. En del af rygraden i hele vejsystemet er indfaldsvejene, som bringer trafikken til og fra Vejle - og fordeler den ud på ringvejene. På alle de store indfaldsveje i Vejle arbejder vi med de såkaldte Intelligente Transport Systemer (ITS). Det betyder, at vi f.eks. arbejder med skiltning, der leder til den hurtigste vej gennem byen, regulering af lyssignalerne i forhold til mængden af trafik hen over døgnet og etablering af samordninger som ”grøn bølge”. Vi arbejder også med busprioritering i krydsene for på den måde at afvikle trafikken bedre i både morgenmyldretiden, dagtimerne og eftermiddagsmyldretiden. Alt dette handler både om fremkommelighed, men i lige så høj grad om at skabe en mere fredelig bymidte, hvor det er muligt at prioritere cyklister, gående og de borgere som er bosat i bymidten.
Vejles Kommunes byråd har i 2023 vedtaget et grønt visionstillæg til mobilitetsplanen. Visionstillægget skal understøtte både klimaplanens mål, men også sikre fremtidens fremkommelighed og understøtte sunde liv.
Et af de fem bærende elementer i visionstillægget handler om at fredeliggøre Vejle midtby. Dette skal ske ved at etablere fire trafikøer, der fremmer den gående, cyklende og kollektive trafik inden for ring 2. Derved skabes der bedre plads til byliv, aktivitet og handel i midtbyen. Det skal selvfølgelig være sikkert for gående og cyklister at krydse ring 2 hele vejen rundt.
Det grønne visionstillæg handler også om, at der skal etableres mobilitetsknudepunkter for at fremme skift mellem transportformer og gøre det lettere at komme rundt uden egen bil. Derudover er der fokus på at kollektiv transport er effektivt og målrettet og at det indtænkes i planlægningen. Infrastrukturen til bløde trafikanter skal prioriteres højt, og der er fokus på, at det grønne valg skal være det nemme valg.
For at skabe god plads til det gode liv i midtbyen, skal parkering primært ske i parkeringshuse og gadeparkering bør på de mest centrale steder kun være i form af korttidsparkering. Det er vedtaget med det grønne visionstillæg, at parkering skal bruges som værktøj og parkeringsreglementet skal understøtte den grønne mobilitet. Der skal etableres gode gangforbindelser mellem de store parkeringshuse og den centrale midtby.
For at skabe et bedre og mere sikkert miljø, er det også en målsætning, at varelevering inden for ring 2 i 2030 skal ske med mindre, VE-drevne køretøjer.
Vand i Vejle Midtby
En stor del af Vejle Midtby er bygget på lavtliggende engarealer omkring åerne. Med klimaforandringerne er den beliggenhed blevet en udfordring i forbindelse med langvarig regn og skybrud. Det er baggrunden for, at der er investeret i et sluse-pumpeanlæg ved Omløbsåens udløb i Sønderå. Et anlæg som allerede har medvirket til at sikre byen modoversvømmelser. Der arbejdes i disse år intenst på at realisere yderligere tiltag, der kan reducere risikoen for oversvømmelser i Vejle og bidrage til et sammenhængende, robust og bæredygtigt liv i Vejle.
Historisk udvikling
Vejle blev købstad i 1327. Byen var dengang meget lille og bestod i store træk af det, der i dag er Strøget, Grønnegade, Kirkegade og Fiskergade. I 1776 blev Vejle Amt oprettet, og Vejle blev dermed et administrativt centrum – en status byen har bevaret gennem 2 kommunalreformer i nyeste tid.
Brande og krigshandlinger op gennem 1700- og 1800-tallet gjorde sit til, at der ikke er mange middelalderlige bygninger i Vejle Midtby. Først med etableringen af den nuværende havn og anlæggelsen af jernbanen Fredericia-Århus i sidste halvdel af 1800-tallet udviklede byen sig til en industriby og begyndte for alvor at vokse.